Naar Noorwegen met een elektrische auto, een laadpas en twee apps

“Elektrisch rijden is alleen voor korte afstanden” “Laden in het buitenland is zo’n gedoe!” “Ik neem een ‘gewone’ auto mee op vakantie, hoor”. Vaak hoor je verhalen van mensen die een negatieve associatie hebben bij het afleggen van lange afstanden met een elektrische auto. Wij hebben het voor je getest! Nienke, marketing medewerker bij Yourlease, ging naar Noorwegen met een elektrische auto.

 

Ondanks alle waarschuwingen wilden we het proberen, het moet toch mogelijk zijn? Wetende dat in Noorwegen 60% van de auto’s elektrisch is, durfden we het wel aan. Met een ANWB-laadpas op zak gingen we op weg naar Noorwegen.

 

Laden bij Aral tankstation in Duitsland
Laden bij Aral tankstation in Duitsland

De auto die we mee hadden? Een DS 3 E-Tense met een geschatte maximale actieradius van 341 km. Zonder al te veel voorbereiding begonnen we aan onze reis. Wel had ik voordat we vertrokken, op aanraden van een collega, twee apps gedownload: MAINGAU en ABRP (a better route planner). Met deze laatste plande ik onze reis, inclusief mogelijke laadstop. Ik plande tot Hirthals (Denemarken), want vanaf daar zouden we de veerboot nemen richting Noorwegen. De reis tot Hirthals zou, inclusief laden, ongeveer twaalf uur gaan duren.

 

De eerste keer laden was na 235 km in Duitsland. We kwamen aan bij een Aral tankstation in Neuenkirchen met eigen Aral laadpalen. Laadpas ervoor, stekker in de auto, maar helaas: ‘Ongeldige kaart’. Gelukkig hadden we de MAINGAU app, die ons uit de brand hielp. Alleen maar lof voor deze app trouwens: Je zet je locatie aan, kiest het juiste nummer van de laadpaal waar je bij staat en kunt vervolgens via de app jouw laadsessie starten. Deze app kent niet alle laadplekken, maar wel veel.

 

We waren van start! De volgende stop was bij een IONITY oplaadpunt. Hier stonden maar liefst vijf laadpalen met aan elke kant een CCS laadpunt (snellaadpunt). En ja hoor, hier deed de ANWB-laadpas het gelukkig wel. Na een lekkere bak koffie bij het wegrestaurant was de auto weer 90% opgeladen en konden wij onze weg vervolgen.

 

In Duitsland en Denemarken hebben wij in totaal nog vier keer geladen voor we bij de veerboot aankwamen. Bij één van de laadplekken hadden we twee wachtende voor ons, maar gelukkig konden we met nog 34 kilometer actieradius uitwijken naar een alternatief in de buurt.

 

“Ook zie je na elke
afdaling de accu
weer bijladen”

 

Uiteindelijk in Hirthals aangekomen waren we verrassend enthousiast. Het laden ging steeds erg goed, en de tussenstops waren eigenlijk wel heel lekker en duurden nooit langer dan 30 minuten. Het enige nadeel, we hadden er niet 12, maar 14 uur over gedaan. Het was wat kouder geweest die dag, waardoor de accu sneller leegloopt. Ook hadden we, om de accu te sparen, vaak 100 km/h gereden. Dit is iets om rekening mee te houden in je reistijd. Of je moet ervoor kiezen om één of meerdere extra laadstops aan de reis toe te voegen, maar ook dat zal extra tijd kosten.

 

Na 3,5 uur varen kwamen we aan in Kristiansand (Noorwegen). We hebben hier nog even bijgeladen aan een heuse Porsche lader, waarna we in de buurt hebben overnacht. De volgende dag ging onze reis verder en reden we door het prachtige Noorwegen. Al snel viel ons op dat de accu nu langer mee kon. Dit komt omdat je door de bergen rijdt en dus vaak niet harder dan 80 km/h mag rijden. Ook zie je bij elke afdaling de accu weer bijladen. Zo hebben we ruim 3 uur gereden zonder bij te hoeven laden! Daarnaast hebben we in Noorwegen nog twee keer een veerboot moeten pakken, waarbij je natuurlijk ook kilometers maakt zonder accuverbruik.

 

Aan een laadpaal in Denemarken
Op de terugweg aan een laadpaal in Denemarken

Ondanks dat de accu langer mee kan in Noorwegen, hebben wij wel wat problemen gehad met het laden hier. Laadstations zijn er genoeg, maar bij sommige laadstations kun je alleen laden met een speciale pas of betaalmiddel. Gelukkig heeft in ons geval een Noorse dame geholpen, waarna we kosteloos onze auto hebben kunnen opladen.

 

We hadden tot dan toe de beste ‘laadervaring’ gehad bij alle IONITY laadpunten, dus ik besloot de IONITY app te downloaden. Deze app laat precies zien welke snellaadpunten zij hebben en hoeveel CCS laders er zijn. De rest van onze reis en uiteindelijk ook bijna de hele terugreis hebben we via IONITY punten kunnen vervolgen. We waren nu echte laadpro’s geworden. Elke keer bij een volle accu bekeken we welk volgende laadpunt er op onze route lag. Vervolgens kun je vanuit de IONITY app heel makkelijk de route delen met Google Maps, waarna we via Apple Carplay ons van punt naar punt verplaatsten. Elk laadstation van IONITY die wij hebben gehad, was ruim voorzien van laadpalen die tot wel 350 kW konden laden! We hebben dan ook nergens meer hoeven wachten.

 

Conclusie: Wij hebben een goede ervaring met het afleggen van een lange afstand met een elektrische auto. Met een klein beetje voorbereiden, een laadpas en uiteindelijk drie apps hebben wij een comfortabele reis naar Noorwegen gehad, met een elektrische auto.

 

Tip: Denk jij erover om met je elektrische auto op vakantie te gaan? Maar twijfel je vanwege negatieve reacties om je heen? Bekijk eerst eens door welke landen je moet rijden en hoe goed de laadvoorzieningen daar zijn. En neem ook alle overige factoren mee. Ga jij naar het noorden, net als wij? Dan zullen daar over het algemeen veel meer laadplekken zijn, omdat deze landen al verder zijn op dat gebied. Maar in het zuiden heb je weer veel warmer weer waardoor de accu langer mee gaat. Kortom, wanneer jij goed voorbereid op reis gaat acht ik de kans van slagen erg groot. Oja, en download vooral de IONITY app.