Van Utrecht naar Parijs in een Opel Corsa-e

Op reis naar Parijs met een elektrische auto (onvoorbereid)

Een van de medewerkers van Yourlease probeerde het uit om van Utrecht naar Parijs te rijden met zijn Opel Corsa-e. Het merk claimt zelf een auto geproduceerd te hebben met een actieradius van 330km (WLTP). Het zal je niet verbazen dat de actieradius in de praktijk een stukje minder is. Bij een snelheid van 130km/u blijft van deze actieradius maar ongeveer 200km over. Bij een snelheid van 100km/u is de actieradius ongeveer 250km. De auto was volledig opgeladen voor vertrek.

Naast de gemiddelde snelheid speelt ook het weer en het gewicht dat je meedraagt een rol. De ideale temperatuur voor de actieradius is zo rond de 20 graden. Op het moment van vertrek was het rond de 10 graden buiten. We rijden via de A1 (langs Antwerpen en Lille) en zullen onderweg 3x laden. We beschikken over een creditcard, cash en een ANWB laadpas. Deze laadpas claimt te werken bij vrijwel alle laadpalen in Nederland en ongeveer 65.000 laadpalen in Europa. Normaliter is het ongeveer 5-6 uur rijden naar Parijs vanaf Utrecht. Een afstand van zo’n 500km.

De heenweg naar Parijs met onze Corsa-e

We vertrokken ’s ochtends vanuit Utrecht met een 100% volgeladen Opel Corsa-e. Onze eerste stop in Noord-Frankrijk verliep redelijk. De laadpas deed het helaas niet. Met een creditcard kregen we de laadpaal wel aan de praat. De tweede stop in Frankrijk verliep echter minder vlekkeloos. De laadpaal deed het niet met de eigen Nederlandse laadpas en ook met de creditcard lukte het niet om deze paal aan de praat te krijgen. Gelukkig werden we geholpen door een Fransman en konden we onze auto opladen met contant geld. Al met al kostte het eventjes om de laadpaal aan de praat te krijgen maar het snelladen duurde toen slechts 30 minuten.

Bij de derde laadpaal deed de eigen laadpas het opnieuw niet, maar hier konden we de auto opladen met onze credit card. De rit duurde iets langer dan de gemiddelde 5-6 uur die je kwijt zou zijn (zonder pauze) met een benzineauto, maar niet heel veel meer. Je zult immers sowieso wel een keer – ook met een benzineauto – onderweg stoppen voor een pauze. Wij waren gelukkig zo slim om ook even een pauze in te lassen op het moment van laden.

 

De terugweg naar Utrecht met onze Corsa-e

Een aantal dagen later vertrokken we om 10:15 uur vanuit Parijs terug naar Utrecht. De accu van de auto was niet volledig opgeladen, maar ongeveer op de helft vol. Bij de eerste laadpaal deed de pas het niet en betaalden wij opnieuw met de credit card. De auto kon na 30 minuten snelladen tot zo’n 80% zijn weg weer vervolgen.

Bij de 2e stop deed de laadpaal het helaas niet met de laadpas en ook niet met de creditcard. We besloten het nummer te bellen op de paal en kregen een Française aan de telefoon die aangaf geen Engels te spreken. Met nog maar 20km actieradius vervolgden wij onze route naar het eerstvolgende laadstation waar we op de heenweg met cash betaalde. We werden verwelkomt door een groep Nederlanders die alle palen bezet hielden. Na even wachten waren we aan de beurt en ging het snelladen soepel. We reden verder en passeerden Antwerpen waar het druk was en we wat langzamer reden. We merkten ondanks de kleine vertraging dat dit wel een positief effect had op onze actieradius. Na een laatste keer probleemloos laden in Nederland waren wij wedergekeerd naar Utrecht. Op de terugweg hebben we er iets langer over gedaan dan de heenweg (ook vanwege druk verkeer rondom Antwerpen) maar al met al zeer tevreden over het verloop van de reis. Belangrijkste tip is om een langere reis met een elektrische auto toch wat meer voor te bereiden. Als we van tevoren hadden gecontroleerd welke laadpassen of laad-apps we nodig hadden gehad in België en Frankrijk dan was dit stukje wat flexibeler verlopen.

Op vakantie gaan met een elektrische auto 2
Wachtende auto’s op de terugweg…

 

Overige tips voor reizen met een elektrische auto’s

Zoals je hierboven kunt lezen verliep de rit naar Parijs niet helemaal vlekkeloos. Dit is echter geen reden om niet op vakantie te gaan met een elektrische auto naar jouw favoriete bestemming! Het vergt alleen wel wat voorbereiding. Daarom hebben we een aantal tips opgeschreven:

  • Maak gebruik van de ANWB route planner of van A Better Routeplanner! Je kunt hierin jouw type auto selecteren en de gewenste route. De planner geeft dat aan hoe vaak en waar je moet stoppen. Je kunt bijvoorbeeld zelfs instellen welke actieradius jij wenst te hebben als je bij het laadstation aankomt.
  • Rijd met een opgeladen auto weg. Dit kan in ieder geval een keer laden schelen. Het is immers niet zo leuk om na bijvoorbeeld een halfuurtje rijden al een tijd stil te staan om je auto te laden.
  • Houd rekening met wachttijden. Sommige laadpalen zijn nou eenmaal erg populair en daarom dus vaak bezet. Wees slim en ga nog met een redelijk volle actieradius naar een laadstation. Mocht er onverhoopt dan een lange wachtrij staan, kun je altijd nog naar een volgend laadstation rijden. Via de Premium functie van de App A Better Routeplanner kan je in sommige landen zelfs zien wat de beschikbaarheid is van de laadpalen langs de snelweg. Dit is wel een betaalde functionaliteit.
  • De actieradius van jouw auto zal aanzienlijk minder snel leeg gaan wanneer je niet te hard rijdt. Bij een snelheid van 130km/u per uur zal de actieradius behoorlijk verminderd worden ten opzicht van 100 of 110 km/u.
  • Rijd zoveel mogelijk in cruise control en een Eco stand (mits jouw auto dit heeft natuurlijk).
  • Zoals hierboven beschreven, doe je er verstandig aan om (buitenlandse) laad-apps te laden of zelfs een buitenlandse laadpas of Laadtag aan te vragen. Neem voor de zekerheid ook een credit card en cash mee, bij ons bleek dit zeer goed van pas te komen.