Een benzineauto of toch elektrisch?

Een auto kopen of leasen kan een prijzige aangelegenheid zijn. Veel mensen zijn overtuigd van het feit dat een elektrische auto anno 2021 nog steeds duurder is dan een benzineauto. In aanschaf – of leaseprijs is dit van auto’s in hetzelfde segment vaak wel het geval. Het is echter van belang om te kijken naar het kostenplaatje op de langere termijn. Na het lezen van dit artikel ben je eruit: een benzineauto of toch elektrisch? 

 

De aanschaf (of leaseprijs)

Het is in principe waar dat een elektrische auto in aanschaf duurder is dan een auto met verbrandingsmotor. Volgens een onderzoek uit 2021 van Autovisie was de gemiddelde verkoopprijs van een elektrische auto 33.000 euro, terwijl bestuurders met een verbrandingsmotor gemiddeld 18.600 euro neerleggen voor hun rijtuig. Hetzelfde geldt voor leasen: zo kun je bij Yourlease de Volkswagen UP! al leasen voor maar 188 euro per maand, de vergelijkbare elektrische Seat Mii voor 349 euro per maand.

Deze verschillen in prijs vallen deels te verklaren door de leeftijd van de auto, elektrisch rijden bestaat immers minder lang. De aanschaf – of leaseprijs is dus hoger omdat elektrische auto’s vaak nieuwer zijn en minder kilometers op de teller hebben. Bovendien is het duur om een accu te maken en die prijs betaalt de consument. Begrijpelijk dat je als twintiger of dertiger nog niet de financiële ruimte hebt om zo’n auto te kopen of leasen. Overigens is de verwachting dat de gemiddelde verkoopprijs van een auto in 2026 19.000 euro zal zijn, voor zowel elektrische auto’s als benzineauto’s.

Tanken vs. opladen
Tanken vs. opladen: wat heeft jouw voorkeur?

Financiële voordelen elektrisch rijden

Een elektrische auto is dus niet bepaald goedkoop te noemen in aanschaf – of leaseprijs. De fout die veel mensen maken is dat ze de kosten van een auto te veel laten afhangen van de aanschafprijs of de maandelijkse leaseprijs. Hierdoor zal er een onvolledig kostenplaatje verschijnen. Zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien, zijn er een aantal voordelen aan het rijden van een elektrische auto. Waarschijnlijk tot 2024 hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen, je kunt gebruikmaken van een subsidieregeling de komende jaren en stroom is een stuk goedkoper dan benzine.

Financiële voordelen elektrisch rijden
* De subsidieregeling (SEPP) dien je altijd zelf aan te vragen via de website van de RVO (dus óók in het geval van leasen). Je zult in één keer het volledige subsidiebedrag ontvangen.

De langere termijn: kopen

Je vraagt je wellicht af hoe deze financiële voordelen tijdens het rijden van een elektrische auto opwegen tegen de hogere aanschafprijs. Voor een duidelijker beeld kun je onderstaand voorbeeld bekijken. Je kunt zien dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen bij een elektrische auto en ook de subsidieregeling (SEPP) is in de berekening meegenomen. Stroom is een stuk goedkoper dan benzine en zo zie je dat na 3 jaar rijden de in aanschaf duurdere Opel Corsa-e uiteindelijk goedkoper is dan de Audi A1. Vergeet ook niet dat een elektrische auto altijd een automaat is en een benzineauto vaak een schakelbak!

Kosten elektrische auto en benzineauto
* In deze berekening is rekening gehouden met de gemiddelde stroomprijs, benzineprijs, autoverzekering en wegenbelasting en de verwachte stijging daarvan. De regels omtrent de wegenbelasting en SEPP voor elektrische auto’s kunnen in de toekomst veranderen. Aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleend.

De langere termijn: leasen

Maar hoe zit dat dan met leasen? Hieronder kun je het zien met de Opel Corsa en de Opel Corsa-e. Deze twee auto’s verschillen in prijs maar liefst 70 euro per maand. Het lijkt dus alsof het niet loont om deze auto in de elektrische variant te rijden, niks is echter minder waar. Bij het leasen van een auto betaal je naast de maandelijkse leaseprijs alleen nog voor de brandstof. In het geval van de Opel Corsa-e is dit dus stroom. Na een aantal jaren gebruik zul je zien dat de elektrische auto het wint van de benzineauto op het gebied van kosten, omdat stroom goedkoper is.

Kosten elektrisch vs. benzineauto leasen 2
* Er is rekening gehouden met een stijging van de stroom – en benzineprijzen. Aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleend.

Opladen kan in prijs variëren

Heb je de keuze gemaakt om elektrisch te gaan rijden? Dan is het tijd om te evalueren wat het kost om jouw auto op te laden. Terwijl de benzine – en dieselprijzen gestaag toenemen en elders in het land tanken vaak niet toereikend is, verschilt de prijs voor stroom vooral door de soort laadpaal. Als jouw situatie het toelaat, kun je ervoor kiezen om een privélaadpunt aan huis te plaatsen.

Bij Yourlease kunnen we ons voorstellen dat dit vaak niet een optie is als je bijvoorbeeld in een appartement woont. Je kunt dan altijd nog gebruikmaken van een openbare laadpaal. De kosten hiervan variëren tussen de 5 en 7 cent per kilometer. Het duurst is gebruikmaken van een snellader: dit kost maar liefst tussen de 9 en 10 cent per kilometer. Overigens gebruik je vooral een snellader langs de snelweg bij een tankstation. Je kunt makkelijk zien of er een laadpaal bij jou in de buurt is via laadpalen.nl.

Kosten laden per km

Dus: een benzineauto of toch elektrisch? Het is volledig aan jou! Houd dus in gedachten dat de aanschaf – of leaseprijs van elektrische auto’s wat hoger is, maar deze gecompenseerd worden door de financiële voordelen tijdens het gebruik ervan. Bekijk gerust ons aanbod aan elektrische leaseauto’s of occasions met verbrandingsmotor. Liever een auto kopen? Bekijk dan het aanbod van onze partner Auto Smeeing.