Op vakantie gaan met een elektrische auto

Op vakantie gaan met een elektrische auto is nog niet altijd gemakkelijk. In Nederland staan meer dan 60.000 publieke laadpalen, hiermee hebben we het hoogste aantal laadpalen per 100km van Europa. Grote kans dus dat je niet snel met een lege accu langs de weg zult komen te staan. Maar hoe moet je eigenlijk je auto opladen in het buitenland? Een medewerker van Yourlease probeerde het uit!

 

Buitenlandse laadpassen

In Nederland kun je met bijna iedere laadpas terecht bij een laadpaal. In veel andere landen kun je redelijk uit de voeten met een Nederlandse laadpas. Het kan alsnog verstandig zijn om een buitenlandse laadpas aan te vragen wanneer je op vakantie gaat met een elektrische auto. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruikmaken van de volgende laadpassen/sleutels:

  • De KiWhi laadpas: het kan handig zijn om deze laadsleutel te gebruiken als je door Frankrijk gaat reizen. Deze laadpas werkt in heel Frankrijk (bij 17.000 laadstations) en kost 20 euro om aan te schaffen. Prijs per kWh kan verschillen per laadstation. De pas is leverbaar binnen 4 werkdagen.
  • De Plugsurfing laadpas: een handige laadpas voor in Europa. De laadsleutel geeft je toegang tot veel laadpalen in landen in Europa: België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen, Finland, Kroatië en uiteraard Nederland. De sleutel geeft toegang tot 130.000 laadstations. De prijs per kWh kan per station verschillen. Aanschaf van de pas kost 10 euro. De laadsleutel is leverbaar binnen 3 werkdagen.
  • Ionity netwerk: het Ionity netwerk werkt met verschillende laadpassen. Ze werken hard aan bredere dekking van snellaadstations in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden en Denemarken. Er zijn geen maandelijkse kosten aan de laadpas verbonden, maar per laadsessie betaal je een fors bedrag van 8 euro.
  • De Maingau laadpas: deze laadpas groeit snel aan populariteit en werkt met maar liefst 60% van de laadpunten in Europa. De pas is leverbaar binnen 3 werkdagen en heeft geen maandelijkse kosten, je betaalt per kWh. De pas geeft voordeel bij Fastned snelladers en verschaft je inzicht via een app. De laadpas heeft vooral een goede dekking in België, Duitsland en Zwitserland.

Laadpassen

Op vakantie gaan met een elektrische auto: de laadpalen

Zoals eerder genoemd staan er 60.000 laadpalen in Nederland in 2021. Wanneer je op vakantie gaat met een elektrische auto is het belangrijk om het aantal laadpalen in omliggende landen te weten. Dit zegt iets over hoe je jouw reis moet voorbereiden. Het aantal laadpalen in omliggende landen (anno 2021) is als volgt:

  • In België zijn er ruim 8.000 publieke laadpalen.
  • Duitsland beschikt over 44.000 publieke laadpalen.
  • In Frankrijk is het aantal laadpalen ongeveer gelijk aan die van Duitsland (45.000), maar alsnog zul je jouw reis iets beter voor moeten bereiden. Frankrijk is het grootste land van de EU en de laadpalen staan hier vooral rondom de steden en snelwegen. Je zult dus gebieden tegenkomen waar op een relatief lang stuk geen laadpaal staat.
  • In Scandinavische landen is het aantal laadpalen redelijk goed. Vaak iets minder dan in Nederland, maar alsnog ruim voldoende. In Noorwegen geniet je als rijder een stuk meer privileges, zo mag je gratis parkeren en met meerdere mensen in de auto mag je gebruikmaken van de busbaan. In Zweden zijn de meeste laadpalen rondom de steden, maar in het noorden van dat land zijn er zeer weinig palen.
  • Op vakantie naar Groot-Brittannië? Daar komen steeds meer laadpalen, zelfs in de Eurotunnel kun je jouw auto opladen.
  • Ga je naar Spanje? Dan is het belangrijk om je reis goed voor te bereiden. Over het algemeen geldt: hoe zuidelijker je gaat, des te minder laadpalen er zijn. Spanje heeft echt nog een slag te gaan op het gebied van elektrische laadpalen. Het land telt er nu nog maar 7.600.
  • In Oost-Europa is het aantal laadpalen zeer laag, zelfs zo laag dat het af te raden is om er naartoe te gaan op vakantie met een EV. Zo heeft Polen iedere 200 kilometer een laadpaal, in Nederland is dit iedere 2 kilometer.

Laadpalen

Op vakantie gaan met een elektrische auto: onze ervaring!

Een van de medewerkers van Yourlease probeerde het uit om van Utrecht naar Parijs te rijden met zijn Opel Corsa-e. Het merk claimt zelf een auto geproduceerd te hebben met een actieradius van 330km. Het zal je niet verbazen dat de actieradius in de praktijk een stukje minder is. Bij een snelheid van 130km/u blijft van deze actieradius maar ongeveer 200km over. Bij een snelheid van 100km/u is de actieradius ongeveer 250km. De auto was volledig opgeladen voor vertrek.

Naast de kilometers per uur speelt ook het weer en het gewicht dat je meedraagt een rol. De ideale temperatuur voor de actieradius is zo rond de 20 graden. Op het moment van vertrek was het rond de 10 graden buiten. We rijden via de A1 (langs Antwerpen en Rijsel) en zullen onderweg 3x laden. We beschikken over een creditcard, cash en een ANWB laadpas. Deze laadpas claimt te werken bij vrijwel alle laadpalen in Nederland en ongeveer 65.000 laadpalen in Europa. Normaliter is het ongeveer 5-6 uur rijden naar Parijs vanaf Utrecht. Een afstand van zo’n 500km.

 

De heenweg

We vertrokken om 9 uur in de ochtend vanuit Utrecht met een volgeladen Opel Corsa-e. Onze eerste stop in Noord-Frankrijk verliep redelijk. De laadpas deed het helaas niet. Met een creditcard kregen we de laadpaal aan de praat. De tweede stop in Frankrijk verliep echter minder vlekkeloos. De laadpaal deed het niet met de ANWB-pas en ook met de creditcard lukte het niet om de paal aan de praat te krijgen. Gelukkig werden we geholpen door een Fransman en konden we onze auto opladen met contant geld. Al met al kostte het een tijd om de laadpaal aan de praat te krijgen en het snelladen duurde 30 minuten.

Bij de derde laadpaal deed de ANWB-pas het opnieuw niet, maar we konden de auto opladen met onze credit card. De rit duurde zo’n 7 uur. Een stukje meer dan de gemiddelde 5-6 uur die je kwijt zou zijn (zonder pauze) met een benzineauto, maar heel niet slecht. Je zult immers sowieso wel een keer – ook met een benzineauto – onderweg stoppen voor een pauze. Wij waren gelukkig zo slim om ook even een pauze in te lassen op het moment van laden.

 

De terugweg

Een aantal dagen later vetrokken we om 10:15 uur vanuit Parijs terug naar Utrecht. De accu van de auto was niet volledig opgeladen, maar ongeveer op de helft vol. Bij de eerste laadpaal deed de pas het niet en betaalden wij opnieuw met de credit card. De auto kon na 30 minuten zijn weg weer vervolgen.

De tweede laadpaal deed het helaas niet met de laadpas en ook niet met de creditcard. We besloten het nummer te bellen op de paal en kregen een Française aan de telefoon die aangaf geen Engels te spreken. Met nog maar een schamele 20km over op de actieradius vervolgden wij onze route naar het eerstvolgende laadstation waar we op de heenweg met cash betaalde. We werden verwelkomt door een grote groep Nederlanders die alle palen bezet hielden. Na ongeveer 2 uur wachten waren we aan de beurt.

We reden verder en door het lange wachten passeerden wij Antwerpen pas rond 5 uur. Helaas stonden we hier 1,5 uur in de file. Na een laatste keer laden in Nederland waren wij wedergekeerd naar Utrecht en hadden we een rit van zo’n 11,5 uur achter de rug. Buiten de file om waren we dus alsnog iets langer onderweg dan gebruikelijk is.

Op vakantie gaan met een elektrische auto 2
Wachtende auto’s op de terugweg…

 

Overige tips

Zoals je hierboven kunt lezen verliep de rit naar Parijs niet helemaal vlekkeloos. Dit is echter geen reden om niet op vakantie te gaan met een elektrische auto naar jouw favoriete bestemming! Het vergt alleen wel wat voorbereiding. Daarom hebben we een aantal tips opgeschreven:

  • Maak gebruik van de ANWB route planner! Je kunt hierin jouw auto selecteren en de gewenste route. De planner geeft dat aan hoe vaak en waar je moet stoppen. Je kunt zelfs instellen welke actieradius jij wenst te hebben als je bij het laadstation aankomt.
  • Rijd met een opgeladen auto weg. Dit kan in ieder geval een keer laden schelen. Het is immers niet zo leuk om na bijvoorbeeld een halfuurtje rijden al een tijd stil te staan om je auto te laden.
  • Houd rekening met wachttijden. Sommige laadpalen zijn nou eenmaal erg populair en daarom dus vaak bezet. Wees slim en ga nog met een redelijk volle actieradius naar een laadstation. Mocht er onverhoopt dan een lange wachtrij staan, kun je altijd nog naar een volgend laadstation rijden.
  • De actieradius van jouw auto zal aanzienlijk minder snel leeg gaan wanneer je niet te hard rijdt. Bij een snelheid van 130km/u per uur zal de actieradius drastisch verminderd worden.
  • Rijd zoveel mogelijk in cruise control en een Eco stand (mits jouw auto dit heeft natuurlijk).
  • Zoals hierboven beschreven, doe je er verstandig aan om buitenlandse laadpassen aan te vragen. Neem voor de zekerheid ook een credit card en cash mee, bij ons bleek dit zeer goed van pas te komen.