Frankrijk verkennen met een elektrische auto

“Met een elektrische auto op vakantie, is dat eigenlijk wel handig?” Dat was mijn 1e reactie toen ik besloot om met een Opel Corsa-e op vakantie te gaan naar de Elzas, Frankrijk. Allemaal vragen die daarop volgde: Hoevaak moet ik laden? Welke laadpassen heb ik nodig? Hoe te betalen? En welke voorbereidingen moet ik treffen? Lees hieronder mijn ervaring.

 

Voorbereiding

Mijn vervoer voor de vakantie was een Opel Corsa-e die beschikt over een maximale actieradius van 330 km, en geschikt is voor snelladen (gelukkig!).

Toen ik wist met welke auto ik op vakantie zou gaan heb ik op kantoor rond gevraagd voor tips. Al snel kreeg ik te horen dat het handig was om de ABRP app te downloaden. Daarnaast heb ik ook de Shell Re-charge en de Chargemap app gedownload. De A Better Routeplanner (ABRP) app is een routeplanner die uitrekent hoeveel stops je moet maken om te laden tijdens je rit, aangepast op het voertuig dat jij rijdt. Daarnaast had ik nog een app gedownload, de officiële Tesla-app. Je kunt dus blijkbaar ook met niet-Tesla auto’s laden op Tesla laadpalen.

Hoe te betalen aan de laadpaal? Daarvoor had ik de AWNB laadpas die werkt op de meeste laadpalen, in binnen- en buitenland. Als back-up had ik nog de gratis aangevraagde Shell Recharge laadpas.

 

Heenreis

Met een zo goed als volle accu begon mijn reis richting de Elzas! Een groot stuk van de heenreis ging via Duitsland, mooi, aangezien daar ook veel laadpalen te vinden zijn. Mijn eerste laadstop was ergens net over de grens in Duitsland. Top, twee vrije plekken en de AWNB-laadpas werd geaccepteerd. Een bakje koffie verder was de Opel weer zo’n 80% vol en kon ik mijn reis vervolgen.

Omdat het voor mij nieuw was om met een elektrische auto zo’n lange rit te rijden volgde ik braaf het advies op van de ABRP app. Voor mijn gevoel ben ik achteraf vaker gestopt dan nodig was, dit was in totaal zo’n 5x. Gelukkig hoefde ik bij geen enkele laadstop te wachten en werkte de laadpaal naar behoren. Ook werd de AWNB-pas bij elke paal geaccepteerd.

Eenmaal aangekomen op mijn bestemming was het wel duidelijk dat de rit langer duurt vergeleken met een brandstof voertuig. In totaal was ik zo’n 2,5 uur laadtijd verder.

 

Elektrisch rijden in de Elzas

DSCF7672
De Corsa opladen bij een Ionity laadstation

De lange heenreis was achter de rug, maar het laden zeker niet. Ik wilde veel beziens-waardigheden bezoeken in de Elzas zoals de mooie historische dorpen en de bergen van de Vogezen. Voordat ik een dag zou touren zocht ik eerst een ideale laadplek op, en die was er voor mij. Een kleine 20 minuten van mijn verblijf was er een Ionity laad-station met een hele reeks palen waar altijd wel plek was. Eén en al lof voor Ionity, makkelijk in gebruik en de auto weer lekker snel vol. In 20 minuten was mijn accu steeds tot 80% of meer bijgeladen.

Ik heb veel dagen rond gereden in de bergen van de Vogezen, inclusief een bezoek aan de Grand Ballon, de hoogste berg van het gebied (1424 m). Tijdens het klimmen ging mijn actieradius, zoals verwacht, sneller achteruit. Bij het afdalen steeg mijn actieradius terug naar de hoeveelheid die ik had tijdens de heenweg. In veel gevallen had ik zelfs meer door wat ‘defensiever’ te rijden. Ook zette ik de auto in de B (Brake) stand. Hiermee remt de auto zelf af op de motor wanneer je het gas loslaat en laadt de batterij dus bij.

Ik ga er verder geen autoreview van maken, maar de Corsa-e reed fantastisch, zeker ook in de bergen! Zeer strak op de weg en meer dan genoeg power dankzij de elektrische aandrijving. De Corsa-e heeft een sport-stand maar deze heb ik niet gebruikt met de actieradius in gedachte. Zo blijkt maar dat de ‘normale’ stand prima voldoet. Los van het hele elektrische aspect heeft de Corsa-e het super gedaan, ik kan geen negatieve punten bedenken. Fijne rijeigenschappen en een goede wegligging.

Zo heb ik 1 week rondgereden in de Elzas, en was ik elke dag te vinden bij de Ionity laadpaal. Was dat nodig? Waarschijnlijk niet, maar omdat ik altijd zeker wilde zijn dat ik genoeg range had heb ik de Opel altijd tot ongeveer 80% volgeladen.

 

Terugreis

Voor de terugreis besloot ik het anders te doen. Geen ABRP-app maar gewoon Google Maps. Dat betekende stoppen bij de eerste de beste laadlocatie die ik tegen kom als mijn actieradius laag stond. Nog één keer laden bij het bekende Ionity laadpunt om vervolgens aan de terugreis te beginnen!

Ik denk dat de meeste mensen zo snel mogelijk naar huis willen, dat had ik in ieder geval wel. Maar helaas, de terugreis ging minder snel als gehoopt. Mijn accu was behoorlijk leeg bij mijn 1e stop en helaas waren beide laadplekken bezet. Ik zag net een auto-eigenaar weglopen naar het restaurant. Vijftien minuten later had ik plek en kon ik beginnen met laden. Ongeveer 1 uur later kon ik mijn reis vervolgen.

Volgende stop: Slechts 1 laadpaal waarvan de stekker stuk was… pech. Gelukkig was er een andere laadmogelijkheid 15 minuten verderop. Ik moet erbij zeggen, ik had aardig doorgereden met een snelheid van 120-130 km/u. Met deze snelheid zie je de actieradius vrij snel dalen met telkens -2 km. Mijn laatste stop was terug in het vaderland. Ik had helaas een niet al te snelle lader te pakken en dat net voor het laatste stukje.

Bijna één uur later zat de Opel weer op 80% en begon ik aan mijn laatste kilometers, eindelijk! Mijn reis begon rond een uur of 4-5 uur ’s middags en om een uurtje of 2 ‘s nachts was ik thuis. De 6,1 uur die de AWNB routeplanner aangeeft (voor een benzine-auto en zonder stops) haal ik dus zeker niet.

 

Conclusie

Waar het voor mij op neer komt: Op vakantie met een elektrische auto is goed te doen, maar je bent wel langer onderweg. Met een beetje voorbereiding (apps en laadpassen) kan het niet mis gaan. Je moet het alleen niet erg vinden om meer of langere stops te maken.

De Opel Corsa-e waar ik mee weg was heeft een actieradius van 330 km, dat is niet veel als je het vergelijkt met een brandstof auto die vaak 600 km of meer heeft. Ik was dan ook vaak bezig met hoeveel ik nog kon rijden. Als je op vakantie wilt met een EV is dit wel het minimale bereik wat je wilt hebben. Gelukkig kan de actieradius van een elektrische auto erg verschillen en bestaan er EV’s met een rijbereik tot maar liefst 800 km.

 

IMG 20230823 WA0009
Op vakantie met jouw elektrische (lease)auto

Top 5 elektrische auto’s om mee op vakantie te gaan

  1. DS 3 Crossback E-Tense
  2. Citroën ë-C4
  3. Opel Mokka-e
  4. Jeep Avenger
  5. Opel Corsa-e